Georgia ‘O Keeffe (1887-1986) wist al op haar twaalfde dat ze schilder wilde worden. Ze werd onder andere beroemd door haar schilderijen van uitvergrote bloemen. Ze wordt de moeder van het Amerikaanse modernisme genoemd.
Rond haar 30e exposeerde Georgia in New York en werd ze succesvol als kunstenaar. Haar werk werd in de begintijd geroemd om zijn vrouwelijke vormen en de bloemen werden gezien als symbool voor vrouwelijke seksualiteit. ‘Het zijn gewoon bloemen.’ zei Georgia en ze kamde haar haar strak achter haar oren.
Terwijl ik me verdiep in Georgia, kom ik dit dubbelportret met haar zus Ida tegen. Ik had nog nooit van Ida gehoord en wist niet dat zij ook kunstenaar was. Ik ben niet de enige.
Tot in de jaren twintig trokken de zussen samen op, Georgia was gek op haar jongere zusje. Maar toen ze ook in New York wilde exposeren verbood Georgia het haar en zei: “er is maar ruimte voor één ‘O Keeffe in New York.” Niemand weet precies wat de reden was, maar het is nooit helemaal goed gekomen tussen die twee.
Georgia verhuisde naar New Mexico waar ze tot op hoge leeftijd in de ruige natuur schilderde: rotsen, beenderen, landschappen, in het grensgebied van figuratie en abstractie. Ida werkte als verpleegster en lerares en schilderde in haar vrije tijd. In 2018 was er een overzichtstentoonstelling in Dallas onder de titel ‘escaping Georgia’s shadow’.
It’s not enough to be nice in life. You’ve got to have nerve.
Georgia ‘O Keeffe
De documentaire: Georgia O’Keefe: Portrait of an Artist is te zien op Youtube