Sonia Delaunay 54/100*

Ze werd geboren in een arm gezin in de Rusland, maar al jong verhuisde ze naar een rijke oom en tante in Sint Petersburg, die haar lieten studeren in Duitsland en die haar tot de Russische revolutie onderhielden, ook toen ze al in Frankrijk woonde. Toen die financiële steun stopte ging Sonia kleding ontwerpen en illustraties maken om zelf haar geld te verdienen. Ze maakte jurken en badkleding in felle kleuren voor de moderne vrouw begin 20e eeuw. Als je ernaar kijkt word je hebberig, zelfs als je normaal niet veel met mode hebt, zoals ik.

Als schilder en ontwerper gebruikte ze felle en contrasterende kleuren. Deels geïnspireerd door folklore en deels vanuit een kleurentheorie, die ze ontwikkelde met haar man Paul Delaunay. Ze onderzochten hoe kleuren effect hebben naast andere kleuren en hoe bepaalde kleurencombinaties een gevoel van beweging geven. Haar kleuren waren ook bedoeld om haar werk emotionele kracht te geven.

Sonia paste haar kleurentheorie toe in alles om zich heen. Meubels, vloerkleden, kostuums, kleding… De effecten zijn soms vergelijkbaar met die van de Duitse Bauhaus-beweging en een criticus merkte op dat Delaunay in haar ééntje in Frankrijk bereikte, waar men in Duitsland een hele school voor nodig had.(citaat van de Kunstbus)

For me there is no gap between my painting and my so-called ‘decorative’ work. I never considered the ‘minor arts’ to be artistically frustrating; on the contrary, it was an extension of my art.

Sonia Delaunay

*Dit was oorspronkelijk nummer 23, maar ik had dubbel geteld.